HOLIDAY ON STAGE

performing success

The time of luxury is not over – it just belongs to fewer people. The social concept of the wests welfare states is in doubt, global competition is rising and creating new rules of protectionism. Increasingly we live as little singular competitive identities and at the top, there is less room than ever.

Is there a formula for success? Well, yes: Nothing is more successful than success!

Artists are pioneers of a certain social phenomenon known as the ‚casting-society‘. Attention has become a value of its own. The democratization of prominence corresponds to Joseph Beuy’s declaration: everyone is an artist. Today, however, we have to say: everyone wants to be an artist.

Holiday on Stage is an investigation by Martin Schick and Damir Todorovic about seductive forces and strategies of our late western society, adapted to the art environment. The performers put themselves in the position of the contemporary upper class artist, questioning the legitimacy of naming oneself as an artist.

While industry and art are becoming more and more entwined, closing the gap between economic and cultural capital, the artist becomes a serving class within a new cyber-feudal society.  With sponsorship, artist placement and the industrialisation of art, the question remains of what will happen to the art itself?

By playing humorously with clichés, quotes and aesthetics from daily life, HOLIDAY ON STAGE is a show, that provokes a contraversial discussion about future politics and human economics. You could call it a real ‚western‘.

„A timeless show and unique entertainment, surprising, accessible and a spectacular experience.“
Martin Schick

„A haunting mixture of subversive entertainment, humorous notions, shocking facts and real human fate!“
Damir Todorovic

_IMG_0290©charlottewalker

Concept, realisation & performance: Martin Schick & Damir Todorovic – With the participation of Moonsuk Choi and a special guest – Artistic consultant: Cuqui Jerez – Music: Yujiro Akihiro – Troubleshooter: Anna K. Becker –  – Costume: Dragana Kunjadic for Costume National – Style consultant: Toshiko Kobatake – Business consultant: Roland Monney – Personal trainer: Vojin Vujovic – English coach: Rosalind Wynn – British Accent Coach: Tim Harrison – Technical support: Michi Egger – Production assistant & sponsoring: Arnaud Gariépy, Rosalind Wynn 

A production of the Festival Belluard Bollwerk International made possible thanks to the contribution of the Canton of Fribourg to culture. In coproduction with Gessnerallee Zürich, Dampfzentrale Bern, Beursschouwburg Brussels, Vooruit Gent, Brut Vienna, The Basement Brighton and Snaporazverein in the frame Reso-Réseau Danse Suisse. Supported by WpZimmer Antwerp, Migros Kulturprozent, Edith Maryon Stiftung, Ernst Göhner Stiftung, Schweizerische Interpretenstiftung and Fondation Nestlé pour l’art Partnership – Sponsored by: Costume National, Red Bull, Fanadir Holiday Resort, Talking Image, Nendaz Ski Resort, Stimorol.

28.6./ 3.7.2013 FESTIVAL BELLUARD BOLLWERK INT., Fribourg (CH)

22./23.10.2013  DAMPFZENTRALE, Bern (CH)

31.10.2013 THE BASEMENT, Brighton (UK)

30./31.12.2013 BRUT, Wien (A)

31.1./1.2.2014 GESSNERALLEE, Zürich (CH)

7./8.3.2014 BEURSSCHOUWBURG, Brussels (BE)

28./29.3.2014 KASERNE, Basel (CH)

13./14.6.2014 RENCONTRES CHORÉOGRAPHIQUES INTERNATIONALES, Paris (F)

1./2.7.2014 JULIDANS, Amsterdam (NL)

28.8.2014 OPERAESTATE FESTIVAL VENETO, Bassano di Grappa (ITA)

11.9.2014 SHORT THEATRE, Roma (ITA)

25.9.2014 CIALOUMYSL/ BODY MIND FESTIVAL, Warsaw (P)

27.9.2014 CONTEMPORANEA FESTIVAL, Prato (ITA)

20./21.11.2014 SUEDPOL, Luzern (CH)

15./16.9.2015   BEIJING FRINGE FESTIVAL, Beijing, China

19./20.9.2015    HANGZHOU FESTIVAL, Hangzhou, China

overpopulation©MargauxKolly

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Die Tage des Luxus sind nicht vorbei, nur gehören sie immer weniger Menschen. Das soziale Konzept der westlichen Wohlfahrtsstaaten schwankt während der globale Wettbewerb steigt und neue Regeln eines Protektionismus einführt. Wir leben mehr und mehr als Einzelkämpfer auf dem Weg nach oben, wo der Platz immer enger wird.

Gibt es ein Rezept für den Erfolg? Ja: Nichts macht erfolgreicher als Erfolg!

Dies nennt man den ‚amplification effect‘ und er entscheidet nicht nur in der Gesellschaft sondern auch in der Kunstwelt. Künstler sind Pioniere eines bestimmten sozialen Phänomens genannt „Casting-Society“. Aufmerksamkeit ist das höchste Gut. Diese Demokratisierung der Prominenz entspricht im Grunde ganz der Deklaration von Joseph Beuys: „Jeder ist ein Künstler“. Was Heute aber gilt, ist: „Jeder will ein Künstler sein“.

Holiday On Stage von Martin Schick und Damir Todorovic untersucht verführerische Kräfte und Strategien der späten westlichen Gesellschaft und überträgt diese auf den Kunst-Kontext. Die Darsteller versetzen sich dabei in die Position luxuriöser Künstler, gleichzeitig die Legitimität, sich selber Künstler zu nennen, in Frage stellend.

Während sich die Industrie und die Kunst immer stärker vermischen und so die Kluft zwischen ökonomischem und kulturellem Kapital schliessen, werden Künstler vermehrt zur dienenden Klasse einer cyber-feudalen Gesellschaft. Nach Sponsoring-Kultur, ‚artist-placement‘ und der Industrialisierung von Kunst müssen wir uns die Frage stellen: Was wird aus der Kunst?

Schick&Todorovic spielen humorvoll mit Klischees und ästhetischen Aspekten des Alltags, proklamieren das Zitieren als künstlerische Reinform und so wird HOLIDAY ON STAGE eine lustige aber auch fragwürdige Show, die zu kontroversen Diskussionen über die Politik der Zukunft und menschlichen Ökonomien anregen will. Man könnte auch sagen es handelt sich hier um einen „Echten Western“.

Konzept, Realisierung & Performance: Martin Schick & Damir Todorovic – Mit: Moonsuk Choi and einem speziellen Gast – Künstlerische Beratung: Cuqui Jerez – Musik: Yujiro Akihiro – Troubleshooter: Anna K. Becker – Kostum: Dragana Kunjadic für Costume National – Style Beratung: Toshiko Kobatake – Business Beratung: Roland Monney – Personal Trainer: Vojin Vujovic – Englisch-Coach: Rosalind Wynn – Britischer Akzent Coach: Tim Harrison – Technische Untertützung: Michi Egger, Bernhard Zitz – Produktionsassistenz & Sponsoring: Arnaud Gariépy, Rosalind Wynn- Managment: Sally de Kunst.

A production of the Festival Belluard Bollwerk International made possible thanks to the contribution of the Canton of Fribourg to culture. In coproduction with Gessnerallee Zürich, Dampfzentrale Bern, Beursschouwburg Brussels, Vooruit Gent, Brut Vienna, The Basement Brighton and Snaporazverein in the frame Reso-Réseau Danse Suisse. Supported by WpZimmer Antwerp, Migros Kulturprozent, Edith Maryon Stiftung, Ernst Göhner Stiftung, Schweizerische Interpretenstiftung, Fondation Nestlé pour l’art Partnership and General Performances– Sponsored by: Costume National, Red Bull, Fanadir Holiday Resort, Talking Image, Nendaz Ski Resort, Stimorol and RG Automobils.

business expences © m.schick

Advertisements